Saturday, July 14, 2007

Blog ini sudah beberapa minggu tidak diupdate kerana empunya blog masih berkelana di benua Eropah. Buat masa sekarang, beliau menziarahi beberapa sahabat di kota London. Antaranya ialah saudara Azlan dan saudara Lutfi yang bermukim di Bayswater.Insya Allah, blog ini akan dikemaskini setelah urusan-urusan di London dan Dublin selesai. Di sebalik kepayahan bermusafir di benua yang bukan milik kita i.e Eropah, banyak mutiara-mutiara yang dikutip sepanjang perjalanan.

Saudara Azlan kini sedang begitu sibuk menghadiri kelas intensif bahasa Arab di Ibn Jabal Institute. Masya Allah, menghadiri kursus sebegini ialah antara program yang terbaik untuk dilakukan sepanjang cuti musim panas. Melihatkan kesungguhan Azlan, saya teringatkan pengalaman-pengalaman manis mempelajari ilmu bahasa Arab di Malaysia dan di Mesir beberapa tahun dulu. Rajin-rajinlah belajar, duhai Azlan!

Seperkara lagi, Imam Suhaib Webb yang pada mulanya mengendalikan laman blog The Translator, kini telah membina website baru yang lebih canggih. Malahan beliau juga menulis artikel yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu!(Isteri beliau adalah orang Melayu). Selamat maju jaya kepada Ustaz Suhaib dan mudah-mudahan pencarian ilmu beliau di Al-Azhar, Mesir diberkati. Sila lawati web beliau di sini.


7 comments:

jhazkitaro said...

wah3.. dah balik dah ko dari travel europe.. aku ade dengar desas-desus mengatakan yg ko dah turun 8 kg hasil daripada travel Europe ko. lepas balik msia nanti naik la pulak 16 kg ye. hihihi :P

p/s: tak sabar nak baca travelogue ko ttg pengembaraan Europe. cepat2 tulis yekk..

sufaat said...

huhu... menambah kata-kata jhaz:
nnt kau buruk siku pula dengan sekampit beras... dulu cepat-cepat nak tinggalkan... bila balik malaysia... asyik nak peluk saja kampit beras... muahahaha...

apa-apapun, selamat pulang. jumpa kat malaysia nanti. orait...

Azlan @ ABN said...

a kasih atas nasihat dan sokongan yang diberikan

Azlan @ ABN said...

bro. saya rasa anda telah meninggalkan sehelai jaket di sini. macam mana ek?

Anonymous said...

dia saja je tinggal tu. ;)

-nnydd-

Shafiq Ayman said...

Oh memang dah tertinggal satu jaket hitam.Takpe, tolong simpankan dulu.Nanti saya fikirkan macam mana nak retrieve balik

PT ISY KARIMA said...

* Pustaka Digital Al Kubro ini terilhami dari beberapa software program Pustaka atau Mausu’ah Digital yang kami dapatkan saat kami menunaikan Ibadah haji tahun 2006 yang lalu. Alhamdulillah kami berkesempatan mengkoleksi berbagai macam software tersebut, baik dalam bentuk CD, DVD ataupun eksternal Hardis. Dengan koleksi tersebut sesampainya ditanah air kami coba pelajari dan cermati, dan kesimpulannya, kami sangat berbahagia sekali karena kami telah mendapatkan gudang samudera ilmu yang amat berharga. Impian untuk memiliki perpustakaan lengkap tercapai sudah. Kami sempat mengkalkulasi jumlah kitab yang ada dalam software tersebut mencapai lebih dari 2500 judul yang terdiri lebih dari 20.000 jilid, Jika judul kitab dalam jumlah tersebut kita beli dalam versi cetaknya, kita butuh dana sekurang kurang 1 Milyar Rupiah.

* Berangkat dari yang tersebut diatas kami berkeinginan kuat kiranya software tersebut bisa di nikmati oleh kaum Muslimin Indonesia, akan tetapi yang menjadi kendala adalah factor bahasa yang tidak semua orang bisa bahasa Arab atau mereka yang bisa bahasa Arabpun belum tentu paham bahasa istilah computer dalam bahasa Arab. Akhirnya kendala tersebut bisa kami atasi dengan cara mengolah ulang interface software ke dalam bahasa Indonesia dan kadang kadang dicampur dengan bahasa Inggris karena tidak memungkinkan di Indonesiakan.



* Software program Pustaka ini dirancang dengan mode opensource sehingga sangat memungkinkan untuk dikembangkan pengguna menjadi pustaka pribadi yang dinamis dan variatif. Oleh karena itu dalam pola distribusi kami paketkan dengan training penggunaan yang insya Allah dengan cara tersebut pengguna bisa memanfaatkan software secara optimal dan maksimal.



* Bagi mereka yang sama sekali tidak paham bahasa Arab kami masukkan program instant translator yang sementara bisa dimanfaatkan dengan cara online link via google/translate. Insya Allah pada versi berikutnya akan kami usahakan secara offline dengan software khusus. Mohon doanya.