Thursday, December 13, 2007



Cuba lihat gambar di atas.

Ada sesiapa boleh meneka bangunan apakah di belakang jejaka di atas?

Perhatikan senibina bangunan tersebut.

Di bahagian sisinya terdapat bahagian atap yang berbentuk seperti kubah. Bangunan ini bukan hasil kesenian dunia Timur atau Arab. Sebenarnya bangunan ini ialah istana yang dibina oleh Prince Eugene of Savoy (October 16, 1663 – April 24, 1736) , stateman, military genius yang hidup pada zaman dinasti Habsburg di Vienna, Austria.



Lebih 300 tahun yang lampau, empayar Turki Uthmaniyyah merupakan kuasa besar di Eropah (dan juga di dunia). Dengan menguasai benua Asia dan Afrika, Sultan Sulaiman Qanuni berjaya menundukkan hampir semua kuasa besar Eropah pada waktu itu. Vienna yang berada dalam kekuasaan dinasti Habsburg adalah halangan utama kerajaan Uthmaniyyah dalam menembusi wilayah sekitar Danube khususnya kawasan tengah Dinasti Habsburg dan kawasan selatan Jerman.

Pada Ogos 1526, Sultan Sulaiman Qanuni berjaya menewaskan King Louis II dari Hungary dalam peperangan Mohacs. Takhta diraja Hungary berada dalam keadaan vacum. Pada saat ini, Archduke of Austria, Ferdinand I mengumumkan bahawa beliau adalah pewaris mutlak takhta kerajaan Hungary. Ini berdasarkan hubungan perkahwinannya dengan adik perempuan King Louis II (yang telah ditumpaskan oleh Sultan Sulaiman). Sudah pasti kerajaan Turki begitu 'bengang' dengan tindakan ini. Menyerang Vienna adalah satu-satunya cara untuk menyekat kekuasaan dinasti Habsburg di Balkan dan sekitar Danube.







Pada 10 May 1529, kempen ketenteraan ke atas Habsburg dimulai. Hanya pada bulan September, tentera Turki yang diketuai oleh Ibrahim Pasha, tiba di sebalik benteng kota Vienna. Mungkin ramai sudah mengetahui apakah kesudahan peperangan ini. Meskipun kempen ini dianggap gagal, tetapi sebenarnya operasi jihad Sultan Sulaiman sudah cukup menggentarkan jiwa dinasti Habsburg. Serangan ini menyaksikan persempadanan wilayah Hungary yang dikuasai oleh Turki Uthmaniyyah ditentukan semula. Habsburg menjadi begitu lemah untuk bertindak 'kurang ajar' sekali lagi dengan kerajaan Islam.

Semestinya dinasti Habsburg sangat gembira dengan berundurnya tentera Turki dari kota Vienna. Bangunan yang dipaparkan di atas dibina oleh Prince Eugene untuk memperingati kejayaan Austria mengekang kemaraan Islam di Austria. Itulah sebabnya senibina istana Belvedere(gambar di atas) ini mempunyai design kubah yang menyerupai khemah-khemah tentera Turki.

2 comments:

SalamMedia said...

wah.. gemok betul ko ni.

Anonymous said...

Bukan gemok tapi berisi. Padat. teehee.

nnydd