Thursday, October 02, 2008

Raya II

Di Malaysia, sambutan raya dah jadi terlalu komersial. Aku rasa ramai sekali umat Islam yang tak reti apa maksud, hakikat dan realiti sambutan Eid ini. Majoriti orang kita hanya melihat sambutan hari raya cumalah sambutan 'kemerdekaan' daripada puasa Ramadan selama sebulan. Sebab itu, pembaziran dan hiburan begitu 'excessive' pada musim perayaan sebegini. Bila raya mesti ada baju raya, kuih raya, ketupat raya, rendang raya, langsir raya dan sebagainya. Sudah pasti bila unsur materialism menyelinap masuk dalam falsafah sambutan perayaan sebegini, pandangan kita sudah menjadi begitu kacau. Hari mulia yang sepatutnya dipenuhi dengan laungan takbir, tahmid sudah tepu dengna program-program hiburan yang melampau. Zaman aku kanak-kanak dulu, raya sentiasa meriah dengan kunjungan-kunjungan mesra terhadap ahli-ahli keluarga. Sekarang budak-budak termasuk bapak-bapak budak lebih selesa melongo di hadapan tv.

Apapun, raya kali ini dibayangi dengan keresahan rakyat. Resah terhadap inflasi yang melepasi 8%, kenaikan harga minyak, krisis ekonomi di US yang bakal melarat ke Asia, isu kerajaan 'lompat' Pakatan Rakyat yang masih menjadi misteri , penangkapan beberapa individu di bawah ISA dan macam-macam lagi. Secara jujur pada 16 September lalu aku sangat mengharapkan pertukaran kerajaan akan jadi realiti. Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Raya di KL tahun ini agak membosankan. Memandangkan aku bercuti panjang, banyak masa dihabiskan untuk melayari internet. Tiba-tiba terjumpa klip dari Youtube yang menarik tentang calon Naib Presiden Amerika Syarikat. Patutlah dunia ini hura-hara. Calon-calon sebegini yang jadi pemimpin Ode Baru Dunia. Lantaklah.....





No comments: