Saturday, May 13, 2006

Sidi Abdul Aziz Ahmad



Sukacita dimaklumkan bersempena Deen Intensive II yg akan berlangsung akhir bulan ini, warga Dublin akan menerima seorang tetamu istimewa dari Glasgow, Scotland. Beliau bukanlah sebarangan tetamu.Seorang mahaguru dan Sheikh terbilang yang mungkin tidak begitu dikenali di kalangan kita.Namun, di kalangan 'circle' masyarakat Islam di UK, nama beliau cukup tersohor terutama di bahagian utara UK.

Tokoh yg dimaksudkan ialah Sidi Abdul Aziz Ahmad Fredericks, seorang ulama UK yg akan bertandang ke Dublin demi untuk bersua muka dengan pelajar-pelajar Malaysia yang menghadiri program DID II. Ini merupakan lawatan balas Sidi AA setelah kami menziarahi beliau di Scotland tahun lepas bersama Ustaz Fauzi.Beliau akan berada di sini mulai 9 Jun hingga 11 Jun.Sesi pengajian bersama beliau akan diadakan pada hujung minggu tersebut dan huraian yg akan disampaikan ialah petikan daripada kitab Miftahul Jannah (Key to the Garden) karangan Habib Ahmad Mashur al-Haddad.

Sedikit mengenai latar belakang beliau.Beliau dilahirkan di Nottingham dan profesyen beliau adalah sebagai seorang guru bahasa Inggeris.Berbekalkan kelayakan tersebut, beliau berkhidmat di merata-rata negara di Timur Tengah dan berguru dengan sebilangan ulama-ulama terbilang yang hidup pada waktu tersebut. Antara guru-guru beliau yang terkemuka adalah seperti Habib Ahmad Mashur al-Haddad di Jeddah yang juga merupakan guru kepada Sheikh Hamza Yusuf (Zaytuna Institute) dan Sheikh Abdal Hakim Murad (Cambridge University).Guru-guru lain termasuklah Sharif Khitami, ulama besar mazhab Shafi'i di Kenya, Sheikh Mahmud Ghalal, ulama Al-Azhar di Mesir, Abul-Qasim bin Zein, ulama Tunisia dan sebilangan lagi ulama-ulama besar di Hijaz, Yaman, Turki, Mesir, Syria serta Tunisia.Jika diikutkan, kedudukan beliau adalah setara dengan ulama-ulama terkenal di dunia Barat lain seperti Hamza Yusuf, Abdal Hakim Murad, Imam Zaid Shakir dan lain-lain. Namun, beliau agak 'low-profile' dan ini menjadikan beliau agak tidak dikenali di kalangan pelajar-pelajar Malaysia di UK, apatah lagi di Ireland.

Beliau kini mempunyai sebuah sekolah Islam di Glasgow dan sangat aktif dalam bidang dakwah di UK dan di negara-negara Eropah lain.Beliau mempunyai halaqah mingguan di Glasgow yang membicarakan Hadith 40 Imam Nawawi serta bergiat dalam program-program berkala di UK. Di samping itu, beliau sangat aktif menterjemah dan mengedit karya-karya klasik Islam seperti teks Risalah Jamiah dalam fiqh Shafi'i, Risala-an Nur (Badiuzzaman Said Nursi) dan lain-lain.