Sunday, June 11, 2006

A Gift For the Sincere

Habib Abdullah bin Hussain bin Tahir al'Alawi is a great Sufi and Saint from Hadramawt Valley.For centuries, Ihya' Ulumuddin is crowned as the 'king' of all tasawwuf texts.However, the work of Hujjatul Islam Imam Ghazali is considered quite lengthy.Later generation of scholars, like Imam Habib Abdullah bin Alawi al-Haddad took the effort to compile the knowledge of Ihya into a simpler text.The Silsilah of Imam Haddad is a 10-volume set of works of Imam Haddad that were considered as the summary of Ihya.The famous Nasaih Diniyya is included in the Silsilah.

Imam Haddad was not the only one who had laid effort to summarize the knowledge of Ihya. Other scholar like Abdul Wahab Sha'rani (d:973H/2565M) from Qalqanshada, Egypt who was a Shafi'i scholar and prolific writer in Sufism had written a few set of works on tasawwuf. His style is nonetheless the same with Imam Ghazali in the sense of showing the unity between law (fiqh) and the way (tariqah). I used to hear that Ustaz Fauzi mentioned that his works, just like Imam Haddad are the summary of Ihya's content. Among Abdul Wahab Sha'rani's works that still remained popular today is Lata'if al-Minan wa al-Akhlaq (Subtleties of Gifts and Character) and Lawaqih al-Anwar al-Qudsiyya (The Fecundating Sacred Illimunations).

However, the work of Habib Abdullah bin Hussain bin Tahir al-'Alawi is even more mesmerizing.He concluded the whole theme of Ihya' Ulumuddin into poetry. The nazam were written by chapters and all of them are the abridgement of Ghazali's Ihya.

And today, we had the opportunity to learn the most important chapter of all from Hidayatul Siddiq of Habib Abdullah bin Tahir.The chapter on preserving the heart.Delivered by the most qualified teacher who used to sit with various scholars and saints. May Allah benefit us through Sidi Abdul Aziz Ahmed!

So discipline heart, O my brother!
By leaving every transgression

And attribute it to hunger
And minimal appeasement

Minimal speech
And abandonment of sleep

And rejection of lusts
Neglect and dissension

And taking care of the senses
Of hearing and touch

And live with presence of mind
And remembrance and gratitude

Until you reach annihilation
And you see no second one (Al-Mawt)!

12 comments:

Anonymous said...

Could you please share the explanation for the last two phrases? How does/would this correlate to the Prophetic Canon 'Mutu qabla anta mutu?'

Anonymous said...

Sorry, Mutu qabla an tamutu

Jong said...

salam,
dik saya telah jawab komentar menarik di bawah entri fatwa sheikh mahmud shaltut.
lapangkan dada dulu, baru baca, jangan marah ya!
wallahu'alam

Ayman Rosland said...

salam,

bang faisal,

komen abang telah saya baca dan hadamkan.saya sentiasa berlapang dada.tiada masalah.mahu juga saya ulas beberapa perkara tetapi saya takut komen-komen kita akan menjadi fitnah kepada orang awam yang tidak kenal hujung pangkal perbahasan Syi'ah dan Sunni.

P/S:Segan pula bila sasterawan hebat mcm abang datang berkunjung ke blog kerdil ini

Jong said...

Salam,
Insya-allah kita bincang tak jadi hal. Kalau ada apa-apa yang boleh saya diskusikan, emel saya di tehranifaisal@yahoo.com
Dan minat sdr terhadap gerakan kesufian adalah minat saya juga. Khususnya dari jalur Naqsyabandi. Tetapi marilah kita mengkaji setiap gerakan 'umat Islam' dengan hati-hati dan penuh keraian. Yang salah seperti SIS itu kita kata salah tetapi yang belum tentu kita kaji dulu.
Okay doktor, salam dulu. hati-hati menunggang unta di tempat orang...

Jong said...

Salam dik,

Minta emel saya. kita berbincanglah secara tertutup. mungkin bacaan saya belum menyamai bacaan shafiq atau orang lain. jadi saya nak cover apa yang saya tak tahu. saya kira bacaan saya selama ini memadailah untuk diri saya bagi menjawab kebenaran.

saya berani katakan, sejak tahun 1990 hingga 2006 masih saya belum temui mana-mana kitab syiah yang mengkafirkan sahabat atau mencela sahabat seperti di dakwa tetapi saya telah menemui kitab rujukan ulama sunni yang membongkar bermacam-mcam kerenah sahabat sehingga saya tutup kitab dan hela nafas dan berfikir dengan lapang dada, barulah menyambung kembali bacaan.

Mahu satu contoh lagi selain khilafah wal mulk (abu ala al maududi?), mungkin abu al-maududi terlalu moden, apa kata kita buka sumber yang lebih tradisional. apa kata adik cuba buka fathul bari saya lupa jilid mana, cari bab 'arak' atau buka sahih bukhari dalam bab khamr, atau musnad ahmad halaman 181 dan 227 (jika cetakan lubnan)dan juga dinukilkan oleh baihaqi dalam sunannya mengenai 10 sahabat yang minum arak sesudah turun ayat pengharaman arak (meskipun pengharaman arak dilakukan dalam 3 proses, ketiga-tiga langkah pengharaman itu didokong oleh ayat-ayat Quran yang tegas mencemuh pelakunya). dalam kitab tersebut ada nama mereka sekali. At Tabari dalam tafsir kabir pula menyebut terang-terang nama seorang sahabat tersebut yang minum sampai mabuk dan menyebabkan Rasulullah SAW sangat marah sehingga baginda mahu memukulnya. cari dan hela nafas bila temui fakta ini. dan kita tak boleh menyalahkan syiah dalam hal ini, mereka tak tahu apa, rujukan-rujukan tersebut adalah rujukan sunni!

ada banyak lagi perlakuan sahabat dijelaskan oleh sumber rujukan ahlus sunnah sendiri yang saya tak mahu turunkan di sini supaya tidak mengelirukan orang yang tak reti, orang yang buat-buat reti, orang jahil, atau meraikan puak islam liberal yang memang nak cari hujah untuk halalkan buat maksiat dan lain-lain lagi, jadi kita bincang secara tertutup sahaja.

Wallahu'alam.

Ayman Rosland said...

Salam,

Terima kasih, bro Faisal.Saya pun tak mahu memanjangkan diskusi di ruangan komen.takut orang lain 'tumpang semangkuk'.bagus juga kalau boleh duduk mendengar pengalaman abang Faisal di Iran.Tentu byk membuka minda.Saya sebenarnya taklah byk sgt membaca mcm abang yg memang penulis yg sudah established.Saya yg kena byk belajar drpd orang mcm abang.

Cuma saya pernah diperkenalkan dgn satu buku/kitab yg ditulis oleh Qadi Abu Bakar Ibn 'Arabi yg berjudul 'Awasim minal Qawasim.Sudah diterjemah ke dlm bahasa Inggeris berjudul 'Defence against Disaster'.Buku ini menjernihkan kembali tentang riwayat-riwayat palsu yg dikarang oleh puak-puak Khawarij/Yahudi dan sebagai yg mencalarkan peribadi para sahabat utk kepentingan politik.Saya tidak pakar dlm bab ini tapi saya rasa abang Faisal boleh bertanyakan tentang buku ini pada Ustaz Zaid Akhtar.Kitab ini masyhur di kalangan penuntut Syari'ah di Jordan.

Berkenaan tafsir Tabari, Imam Ibn Jarir mmg mengarang tafsirnya dlm keadaan dia mengumpulkan semua riwayat-riwayat tanpa menyaring sumber-sumber yg diambil.Dlm perkara ini pun, saya rasa molek juga kalau ditanyakan pada Ustaz Zaid Akhtar.Besar kemungkinan dia lebih faham tentang perkara ini.Ustaz Asri Zainal Abidin pun ada menulis buku tentang pertelingkahan sahabat yg byk menjernihkan kembali riwayat-riwayat palsu tentang sahabat termasuk berkenaan Umm Mukminin Aisha yg menyertai peperangan menentang Saidina Ali.Saya tidak pernah membacanya (dan bukan juga pengikutnya)tapi khabarnya buku itu sgt ilmiah dan baik sekali.

Anonymous said...

i've checked the arabic text of Hidayatu as-Siddiq and i think the last paragraph 'ath-thani' refers to a second God, rather than a second departure? then it will make more sense. but, i can only presume, what did sidi teach?

Ayman Rosland said...

Salam,

Sorry that I didnt reply earlier.But I'm pretty sure that the word as-thani means second departure from what Sidi Aziz taught.But he didnt elaborate much further because we were out of time and he made it really brief.I'll ask Ust Fauzi about it later

Anonymous said...

ok, i will wait.

send my regards to ustaz. hopefully he had good time in dublin and cork and will have a safe passage back to Cairo tomorrow.

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »

Anonymous said...

Salam. Interesting post brother. I've heard of Habib Abdullah bin Hussain Bin Tahir. However, it seems quite difficult to glean much personal information about his life, and his works included. Do you know where and how I can get a copy of the above-mentioned information bro?