Friday, February 08, 2008

Setelah 4 bulan, akhirnya aku dah berjaya menamatkan rotation medicine untuk housemanship aku. Memang 4 bulan ini tempoh yang paling menguji kesabaran. Untuk mereka yang pernah melalui housemanship training di Malaysia, mereka sudah pasti lebih arif mengenainya. Aku sering membandingkan pekerjaan di Malaysia dengan sahabat-sahabat yang masih bermaustautin di UK atau Ireland. Kesimpulan yang boleh aku buat ialah aku kekurangan waktu untuk belajar di Malaysia.

Di UK atau Ireland, setiap houseman mempunyai waktu kerja yang tidak sepanjang di Malaysia. Jangan silap faham dengan kerjaya doktor. Bidang ini bukanlah bidang yang membolehkan kita duduk bergoyang kaki. Seawal jam 0645 pagi kita sudah berkejar ke wad. Di Malaysia, kami dibebani oleh tugasan-tugasan yang sepatutnya tidak dilakukan oleh seorang intern. Contohnya, jika di Ireland setiap hospital mempunyai 'phlebotomists' mereka sendiri. Dalam erti kata lain, mereka (phlebotomists) yang akan mengambil darah para pesakit. Tetapi di Malaysia isu kekurangan staf sokongan amat dirasai. Rutin harian seorang houseman dimulai dengan mengambil darah pesakit, mengikut ward round kemudian menyelesaikan setiap order untuk pesakit-pesakit selepas round. Disebabkan kerja-kerja di wad terlalu banyak, kami tidak ikut ke klinik atau Day Care. Di PPUM khususnya, kami terpaksa melakukan kerja-kerja 'bodoh' seperti memberi IV antibiotics kepada pesakit-pesakit, sedangkan di hospital lain di Malaysia kerja ini dilakukan oleh staff nurses. Kerja yang sibuk juga menyebabkan kami tak punya masa yang cukup untuk belajar tentang pesakit dan ikut ke conferance atau mana-mana journal club. Dari sudut knowledge, interns di Malaysia agak ketinggalan kerana terlalu sibuk. Tetapi dari sudut skill , tidak dinafikan banyak ruang untuk melakukan prosedur-prosedur tertentu yang tidak dapat dilakukan oleh interns yang berkhidmat di luar negara.

Sebenarnya, aku tidak kisah dengan bebanan kerja di Malaysia. Aku juga tidak ambil pusing kalau harus ke hospital awal-awal pagi dan hanya pulang selepas matahari terbenam. I had expected that before starting this career. Malangnya, aku cuma tidak tahan dengan budaya kerja orang kita. Budaya kita menyebabkan ada strata dalam pekerjaan. You a bit higher than me and you can order me to do this and that. Seniority is still a big thing in Malaysia.

Tidak dinafikan sepanjang 4 bulan ini aku pernah sahaja bekerja dengan MOs dan consultants yang baik-baik dan tidak pernah meninggikan suara. May Allah bless all of you. Truly, you guys are cut above the rest. Yang contra pun ada juga. Aku sangat-sangat berterima kasih dengan mereka yang banyak sekali membimbing aku dan mengajar untuk menjadi seorang doktor yang baik. Secara peribadi, suasana kerja di Malaysia tidaklah seburuk yang disangka. Namun, masih banyak lagi ruang untuk diperbaiki. In terms of personal development, there should be more classes/tutorials/courses for interns. Setakat ini memang ada regular tutorials from consultants but most of them were cancelled. The reason is simple. We just couldn't cope with the number of patients coming for treatment. Busy running around and got no time for study.

1 comment:

Anonymous said...

salam...best tak kerje kat Um?