Tuesday, August 03, 2004

Iskandariah, Burda dan Imam Al Busiri

Jun 19, 2004
Muhammad, leader of the two worldsand of Man and the jinn,
Leader also of the Arabs and non Arabs and their kin.
Our Prophet, Commander of right, prohibits evil's way,
Yet no one's speech more gentle could bethan his nay or yea.
Beloved by Allah is he uponwhose pleading we depend
From terrors of the Day of Judgement,which on us descend.
He summoned people unto Allah,they to him did adhere,
And clung fast to the rope that none could ever rent or tear.
In morals and features he, all prophets did exceed,
None could approach his knowledge,or his bounty ever precede.
And thus from Allah's Apostle they acquired and did gain,
A handful of the vast sea or a sip of generous rain.
So other prophets in their rightful place before him stand,
Regarding knowledge and the wisdom that they understand.
He perfect is in traits concealed,and features bright and clear,
And Man's Creator chose himas His most beloved and dear.
Too far above all men is he to have a partner who Has equal qualities,
because the essence of virtue That in him lies is indivisible,and wholly true
(Qasidah Burda : Imam Busiri)

Cuaca di Kaherah bertambah panas dan terik. Hawa dari gurun sahara kadang kala begitu merimaskan.Bagaikan memahami keadaan aku, sahabat aku mengajak aku untuk 'lari' sebentar dari kota ini ke sebelah utara, ke kota kedua terbesar di Mesir yang terletak di pinggir laut Mediterranean. Iskandariah atau Alexandria (dipanggil Alex oleh pelajar-pelajar di sini), merupakan bandar yang mempunyai sejarah yang panjang seperti Memphis dan Kaherah.Kota ini juga dikatakan sebagai kota yang tercantik di Mesir dengan udaranya yang lebih dingin jika hendak dibandingkan dengan kota-kota lain.
Selama ini aku tidak pernah mengetahui apa-apa tentang Iskandariah.Cuma aku memang maklum Allahyarham pakcik aku pernah menuntut di Universiti Iskandariah dalam jurusan perubatan pada lewat 1970an. Abdul 'Aziz Al Rantisi, bekas pemimpin HAMAS yang dibunuh oleh rejim Israel juga merupakan seorang pakar perubatan yang dihasilkan oleh Universiti Iskandariah.
Iskandariah merupakan kota yang menjadi pertembungan budaya Rom dan Mesir kuno.Ketibaan kuasa Yunani di bawah pimpinan Alexander The Great mengakhiri kuasa fira'inah (Fira'un-Fir'aun) di bumi Mesir ini.Kota ini kemudiannya dijadikan pusat pentadbiran dan budaya.Dasar kerajaan ketika era Ptolemy menggalakkan asimilasi budaya antara masyarakat Mesir purba dengan kuasa baru yang datang dari Eropah ini.Oleh itu, tidak hairanlah pakar kaji purba banyak menemukan tinggalan-tinggalan sejarah yang mempunyai adunan unsur-unsur Rom dan Mesir purba seperti di Kom Dikka (Roman Ampitheatre) dan Katakomb As Shuqqafa. Semasa zaman Napoleon pula, kota ini dijadikan pelabuhan strategik.Malahan tentera Perancis menjadikan pantai Iskandariah sebagai tempat mendarat dalam misi ketenteraan menawan Mesir.
Sebagai sebuah kota terpenting di Mesir dengan kepadatan 5 juta penduduk, kota ini sejak dahulu lagi telah banyak melahirkan ilmuan-ilmuan terbilang dalam Islam.Ada juga di antara mereka yang bukan berasal dari Iskandariah tetapi mengembangkan ilmu dan pengetahun mereka di sini.Antaranya tokoh tasawwuf yang terkenal dengan karya Hikam, Sheikh Ibn 'AtaiLlah Al Iskandari, Sheikh Abu Hassan As Syadzili, pendiri tareeqat Syadzili dan anak muridnya Abu Abbas Al Mursi.Kitab Hikam karya Ibnu 'AtaiLlah misalnya, sehingga sekarang masih disyarahkan sebagai teks tasawwuf yang penting di masjid-masjid di Malaysia.

Hari pertama aku bersiaran di kota ini, aku menziarahi maqam seorang tokoh tasawwuf yang terkenal dalam dunia kesusasteraan Islam.Mungkin ramai di antara kita yang kurang mengenali beliau.Beliau adalah Sharifuddin Abu Abdullah bin Muhammad Al Dallos Al Busiri, pengarang qasidah Burda yang mashyur di kalangan penuntut ilmu Islam.Qasidah ini merupakan manifestasi kecintaan umat Islam terhadap junjungan besar Nabi Muhammad SAW.Terbahagi kepada 10 bahagian, qasidah ini menceritakan tentang perutusan Baginda SAW, kelahiran Baginda, ghazwah(perang) yang disertai Baginda hinggalah kepada keunggulan akhlak Baginda SAW serta kehebatan mukjizat yang dikurniakan kepada Baginda Rasulullah SAW.Selama ratusan tahun, qasidah yang dikarang oleh Imam Busiri ini kekal dalam ingatan umat Islam,dihafaz dan dilakar bait-baitnya pada dinding-dinding masjid dan binaan-binaan lain di kota-kota Islam.Dari Mauritania di pinggir lautan Atlantik hinggalah ke benua kecil India, bait-bait qasidah ini dilagukan dengan pelbagai cara pada pelbagai musim perayaan terutamanya ketika perayaan Maulidur Rasul.
Maqam Imam Busiri terletak di sisi Masjid Abu Abbas Al Mursi, di pinggir laut di bandar Iskandariah.Bersama dengan Ustaz Zainuddin yang merupakan sahabat baru aku di Iskandariah, kami menaiki trem ke masjid tersebut.Trem di Iskandariah sudah pasti tidak secanggih trem di Melbourne atau di UK.Uzur benar keadaannya.Namun, aku terkejut juga bila mengetahui ada kemudahan seperti itu di bandar ini.Hebat juga Iskandariah ini!Di Dublin pun tiada kemudahan trem lagi (masih menunggu projek LUAS untuk siap:budak Dublin mungkin memahami!)Masjid yang menempatkan maqam Imam Busiri cuma sebuah masjid yang kecil.Binaannya tidak segagah dan seindah masjid gurunya, Sheikh Abu Abbas Al Mursi yang terletak berhampiran dengannya.Pada maqamnya terlakar qasidah Burda yang masyhur itu.Sejak dahulu lagi, anak tempatan bertandang ke masjid ini untuk mendapatkan barakah bagi diri mereka.Masjid ini dianggap mempunyai barakah yang tersendiri, sama seperti Masjid Ahmad Badawi di Tanta dan Masjid Hussein di Kaherah.Di sisi maqam tersebut, aku sempat membaca inskripsi yang menerangkan tentang sejarah hidup Imam Busiri dan qasidah Burda nya yang terkenal itu.Perlahan-lahan dengan dibantu oleh Ustaz Zainuddin, aku cuba menterjemahkan kisah Imam Busiri dan karya Burda nya yang tersohor itu.
Imam Busiri dilahirkan pada 608 H di Dalos tetapi mendapat didikan awal di negeri ibunya, Busir.Busiri adalah penuntut Universiti Al Azhar.'Alim dalam pelbagai ilmu Islam terutamanya kesusasteraan dan ilmu hisab (Math), Imam Busiri pernah dilantik menjadi pegawai tinggi dalam kementerian percukaian di bandar Dil Bis semasa pemerintahan kerajaan Mamalik.Mungkin kerana korupsi dalam jabatan kerajaan, Imam Busiri mengambil keputusan untuk mengosongkan diri daripada perkara-perkara yang melibatkan dunia, kekayaan dan kuasa.Beliau mendampingkan diri dengan Abu Abbas al Mursi, iaitu anak murid utama kepada pengasas tareeqat Syadzili, Syeikh Abu Hassan Syadzili.Kehebatannya dalam bidang penulisan menyebabkan beliau disanjung-sanjung oleh masyarakat dan pegawai kerajaan termasuk Raja sendiri.Namun, nikmat ini tidak kekal lama.Imam Busiri tiba-tiba jatuh sakit dan diserang penyakit Syalal (lumpuh).Mengikut catatan ahli tarikh, beliau lumpuh separuh badan (mungkin kerana stroke i.e angin ahmar, hanya Allah SWT dan Rasul Nya yang mengetahui).Tabib-tabib yang terkemuka gagal mencari jalan untuk mengubat penyakitnya.Imam Busiri ketika itu seolah-olah menunggu masa untuk dijemput oleh malaikat maut.Dalam keadaan kesakitan dan tidak berdaya,Imam Busiri mengarang qasidah yang berkaitan dengan Nabi Muhammad SAW.Qasidah-qasidah ini disusun dengan begitu indah dan diulang-ulang oleh Imam Busiri.Kemuncaknya,pada satu malam ketika Imam Busiri tertidur, beliau bermimpi melagukan qasidah-qasidah yang dikarangnya di hadapan Baginda Rasulullah sendiri.Rasulullah SAW dalam mimpi tersebut begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut, lantas baginda mengusap muka Imam Busiri dengan kedua-dua tangan baginda yang mulia.Rasulullah SAW turut menyentuh bahagian tubuh Busiri yang lumpuh dan memakaikan Imam Busiri dengan burda (cloak) baginda.
Sebaik sahaja tersedar dari mimpi tersebut, Imam Busiri mendapati beliau tidak lagi lumpuh!! Burda Nabi SAW pula membaluti tubuhnya.Busiri dengan segera keluar dari tempatnya untuk menceritakan kisahnya kepada orang lain.Semasa bertembung dengan seorang pemuda yang pertama dijumpainya pada waktu tersebut, pemuda tersebut bertanya kepadanya, "Sheikh, bawakan kepadaku qasidah-qasidah yang telah kau karang tentang Nabi SAW"
Terkejut dengan permintaan pemuda tersebut, Busiri bertanya, " Di manakah anda mengetahui tentang qasidah yang kukarang?Aku tidak pernah menceritakannya mahupun melagukannya kepada sesiapapun!!"
Jawab pemuda tersebut, " Aku bermimpi malam tadi bahawa Nabi SAW didendangkan dengan qasidah-qasidah yang cukup indah yang memuji baginda.Aku lihat baginda begitu gembira dan menyukai qasidah tersebut dan memakaikan pakaian baginda (burda) kepada orang yang melagukan qasidah tersebut.Dan aku melihatmu dalam mimpiku!"
Sejak saat tersebut, mashyurlah qasidah Burda ini.Anak-anak Islam pada zaman silam diajarkan tentangnya dan menjadi nasyid harian.Malahan ramai di antara 'ulama Islam seperti Ibnu Hajar Haithami yang menganggap harus untuk mempelajari qasidah ini bagi penuntut-penuntut ilmu Islam bagi memupuk kecintaan terhadap baginda Rasulullah SAW.
Imam Busiri mungkin telah lama mati, namun qasidah yang disusunnya masih meniti di bibir umat Islam yang mencintai Nabi SAW.Pada dinding maqamnya, aku masih boleh membaca bait-bait qasidah Burda yang terukir dengan indah sekali.Ada juga anak tempatan yang berehat-rehat, menikmati bayu Laut Mediterranean sambil melagukan qasidah Burda di tepi maqamnya.Sekiranya Imam Busiri masih hidup, pastinya dia tidak akan menyangka qasidahnya akan terus diingati oleh ribuan, mungkin jutaan umat Islam. Di UK dan US sendiri, Qasidah Burda ini telah dialbumkan dan dipasarkan setelah dirakam di Fez,Morocco atas inisiatif Sheikh Hamza Yusuf.Manusia seperti Imam Busiri telah mati lebih 800 tahun lampau, namun ilmu yang ditinggalkannya melalui rantaian bait-bait qasidah ini tidak mati bersamanya, bahkan pastinya menjadi syafaat buatnya hingga hari kebangkitan.SubhanaLLah!!

2 comments:

qamar_muneera said...

Salam ziarah. mohon copy artikel untuk dijadikan rujukan berguna

qamar_muneera said...
This comment has been removed by the author.